Gjest Sigurd Skrevet 25. august 2007 Skrevet 25. august 2007 Takk for det Sigurd.Nå har jeg funnet en som pilegrimer drar til. Hei Gunnhild! Et tredje forslag på landsby finnes i England. Tror det har noe for seg. Sigurd
Gjest Umdrer Skrevet 25. august 2007 Skrevet 25. august 2007 Hei Undrer Hvordan bestemmes det hvilke ord som er plasseringsord/utfyllingsord? Det velger kryssordforfatteren - vi som løsere kan finne ut hvilke ord det er ut fra analyse av nøkkelordene, diagrammet og erfaring. Statistisk sett vil plasseringsordene oftest være parallelle ord enten vannrett eller loddrett. Dette gir kryssordforfatteren større frihet (ingen felles bokstav som begrenser utvalget). Ut fra nøkkelordene peker parkanlegg seg klart ut. Dette er neppe et ord som detter ut av Ordnett (utfyllingsord). Et raskt søk i Ordnett (fritekstsøk med parkanlegg*) bekrefter dette. Med parkanlegg som plasseringsord er det naturlig å anta at redskap er det andre, denne gangen ut fra plasseringen i diagrammet, ikke nøkkelordet (som typisk tilhører et utfyllingsord). Parkanlegg som plasseringsord kan man forvente å finne i SNL ut fra tidligere erfaring med denne oppgaven. Forhåpentligvis er løsningen søkbar. Et søk på parkanlegg* gir 71 treff, ikke mer enn at man kan gå gjennom alle artiklene en for en. Ved funn av løsningen kan man gjøre følgende resonnement. Hvordan har kryssordforfatteren funnet fram til dette ordet? Har han bladd blindt i leksikonet, eller er det hentet fra en spesiell liste, en tabellarisk oversikt e.l.? Det er som regel det siste som er tilfelle (erfaring) og det er dermed sannsynlig (igjen erfaring) at øvrige plasseringsord er hentet på samme måte. Med antakelse om at både overhøvling og energisymbol er utfyllingsord, søker man etter disse i Ordnett. Dermed burde man få et godt utgangspunkt for å løse oppgaven. cs, takk skal du ha. Nå ble jeg noe klokere. Nå har jeg mere å gruble på. Lærer stadig noe nytt. Undrer
Gjest Erik Skrevet 28. august 2007 Skrevet 28. august 2007 Hei JAA, Jeg tror jeg ser hvilket ord du har funnet i NRO. Det mangler forklaring der, men er definert som gjengeVERKTØY i SNL ? Da må du nok lete videre, for mitt løsningsord passer med alt det andre, og er definert som REDSKAP i SNL. Tar som vanlig forbehold om at det kan finnes 2 løsninger :-) Den løsningen som det henvises til fra RMO kan skrives med og uten E. Der hvor ordet er skrevet MED e, er det definert som REDSKAP. Har iallefall fått alt til å stemme i det hjørnet da. Men er sannsynligvis flere løsninger her. Mvh Erik
Gjest jas Skrevet 28. august 2007 Skrevet 28. august 2007 Nå har jeg slitt i snart to døgn og må bare komme med noen små pip.Har begynt øverst til venstre og lurer på noen ting.Er andre bokstav i skuespillerinne t eller k ? Og hvor finner jeg parkanlegg (DD?) ? Er disse to oppgavene navn eller synonymer ? Landsby i England (village) - bør være ok, selv om den ikke står ikke i SNL.
Gjest Odd Egil Skrevet 28. august 2007 Skrevet 28. august 2007 Hei JAS :) Det er tydeligvis flere løsninger i dette hjørnet, for min landsby er også engelsk, og den står så absolutt i SNL :)
Gjest Comeback Kid Skrevet 28. august 2007 Skrevet 28. august 2007 Landsby i England (village) - bør være ok, selv om den ikke står ikke i SNL. jas: Undertegnede har ingen kjennskap til hvorledes Hjemmet håndterer løsninger som inneholder ord tatt fra mer eller mindre uvanlige eller utenkelige kilder. Men siden det i denne oppgave foreligger hele fire landsbyer nevnt i SNL som får diagrammet til å gå opp - to som er meget enkle å finne i varianten med et bortgjemt redskap, og to som krever en viss arkeologisk innsats i varianten med et lettfinnelig redskap -, er bruk av annetsteds oppsporede landsbyer neppe å anbefale.
Gjest jas Skrevet 28. august 2007 Skrevet 28. august 2007 Landsby i England (village) - bør være ok, selv om den ikke står ikke i SNL. Odd Egil og Comback Kid Jeg er enig med dere. Men en landsby er en landsby......
Gjest Odd Egil Skrevet 11. september 2007 Skrevet 11. september 2007 Hei Comeback Kid :) Jeg synes jeg måtte komme med en kommentar på ditt innlegg, men valgte å vente til innleveringsfristen var ute, for nå er det vel greit å avsløre løsningen ? Du skriver (sitat) : Undertegnede fant også først samme variant som Odd Egil (formoder jeg), men siden potensialet for eksistensen av en annen løsning syntes overveldende, ble det en liten runde med LANDSBY-leting - hvilket raskt gav resultater. (Sitat slutt) Det kan jo godt være at du har funnet et bedre alternativ enn min SKRUEJEKK, men det er altså fasit-svaret :) Vel, dette var ”snøen som falt i fjor”, for nå venter vi jo allerede på nr. 38 !
Gjest Comeback Kid Skrevet 11. september 2007 Skrevet 11. september 2007 Odd Egil: Ja, nå kan vi også etter mitt syn tillate oss å skrive helt "ukodet" om denne interessante oppgaven. Det kan for ordens skyld bekreftes at også undertegnede fant løsningen med SKRUEJEKK, AKTRISE og ASCOT/ASKOV først. Det var overhodet ikke fordi denne løsning ble ansett som suspekt på noen som helst måte - merk min formulering fra et tidligere innlegg i denne tråd: SITAT: "I dette hjørne foreligger (minst) to mulige, og på alle måter likeverdige, løsninger" SITAT SLUTT ...at jeg innvilget meg selv en aldri så liten ekstrarunde på leting etter et alternativ, KUN det faktum at det "luktet" dobbeltløsning lang vei med bruk av ordene SKRUSNITT og STARLET. Min mistanke ble grundig bekreftet da landsbyene MERON og PECOS begge åpenbarte seg fra SNLs rikholdige tekstlige innhold. Det var egentlig synd at SKRUSNITT o.s.v. ledet frem, da varianten med SKRUEJEKK utvilsomt er langt vanskeligere og krever bruk av tankens kraft på et helt annet plan. Jeg forutsetter da at SKRUEJEKK ikke er oppført som REDSKAP i noe hjelpeverk. (Og hvis jeg skulle ta feil i denne antagelse, vil kanskje en eller annen leser av forumet være en god samaritan og fortelle hvilken bok man burde gå til anskaffelse av?) Vær for all del ikke tilbakeholden med å ta opp "gamle" saker, Odd Egil. Selv finner jeg det meget interessant å få diskutert/analysert ferdig ting man ikke har kunnet drøfte helt ut p.g.a. problemet med å avsløre løsningsord.
Gjest Sigurd Skrevet 11. september 2007 Skrevet 11. september 2007 Hei Comeback Kid! Det er en liten hake ved SKRUSNITT fordi det helst skrives SKRUESNITT. Mvh Sigurd
Gjest Odd Egil Skrevet 11. september 2007 Skrevet 11. september 2007 Odd Egil: Ja, nå kan vi også etter mitt syn tillate oss å skrive helt "ukodet" om denne interessante oppgaven. Det kan for ordens skyld bekreftes at også undertegnede fant løsningen med SKRUEJEKK, AKTRISE og ASCOT/ASKOV først. Det var overhodet ikke fordi denne løsning ble ansett som suspekt på noen som helst måte - merk min formulering fra et tidligere innlegg i denne tråd: SITAT: "I dette hjørne foreligger (minst) to mulige, og på alle måter likeverdige, løsninger" SITAT SLUTT ...at jeg innvilget meg selv en aldri så liten ekstrarunde på leting etter et alternativ, KUN det faktum at det "luktet" dobbeltløsning lang vei med bruk av ordene SKRUSNITT og STARLET. Min mistanke ble grundig bekreftet da landsbyene MERON og PECOS begge åpenbarte seg fra SNLs rikholdige tekstlige innhold. Det var egentlig synd at SKRUSNITT o.s.v. ledet frem, da varianten med SKRUEJEKK utvilsomt er langt vanskeligere og krever bruk av tankens kraft på et helt annet plan. Jeg forutsetter da at SKRUEJEKK ikke er oppført som REDSKAP i noe hjelpeverk. (Og hvis jeg skulle ta feil i denne antagelse, vil kanskje en eller annen leser av forumet være en god samaritan og fortelle hvilken bok man burde gå til anskaffelse av?) Vær for all del ikke tilbakeholden med å ta opp "gamle" saker, Odd Egil. Selv finner jeg det meget interessant å få diskutert/analysert ferdig ting man ikke har kunnet drøfte helt ut p.g.a. problemet med å avsløre løsningsord. SKRUEJEKK fant jeg i SNL under oppslagsordet JEKK ; jekk (av eng. 'løfte, heve'), redskap for å løfte tyngre gjenstander. Til høyre i artikkelen er det avbildet forskjellige eksempler på jekker, og skruejekk (donkraft) er en av de. Løsningsordet finner jeg ikke i noen andre oppslagsverk, hverken på nett eller i bokform.
Gjest Svein Skrevet 11. september 2007 Skrevet 11. september 2007 Hei Comeback Kid! Det er en liten hake ved SKRUSNITT fordi det helst skrives SKRUESNITT. Mvh Sigurd Jeg kommer muligens Odd Egil i forkjøpet, men det er bare å søke etter "skruejekk" i SNL på nettet. Da blir en henvist til "Jekk" og får bekreftet at dette er et redskap. Trykk på et av bildene til høyre på samme side - og vips så dukker "skruejekk" opp! PS. Du kom meg i forkjøpet likevel, Odd Egil! Innlegg redigert. (09-11-07 21:44)
Gjest Comeback Kid Skrevet 11. september 2007 Skrevet 11. september 2007 Odd Egil + Svein: Jada, undertegnede fant selv ordet i SNL (hvilket vel skulle fremgå av tidligere innlegg i tråden) og da selvsagt i nevnte artikkel, men det var først etter at det var stavet frem i eget hode. Når man først har kommet så langt at man sitter der og ser på ordet SKRUEJEKK, er det vel neppe mulig ikke å ta det for et redskap? Det jeg etterspurte, og som trolig ikke er å oppdrive (påvis gjerne at jeg tar feil), er et evt. oppslagsverk der man finner SKRUEJEKK ved å slå opp på REDSKAP. Det er jo ikke sikkert undertegnedes hode virker NESTE gang et tilsvarende ord må formes ved hjelp av de bitte små grå, og da er det viktig å være best mulig rustet på hjelpemiddelfronten. Sigurd: Skjønner ditt poeng, men siden vi her snakker om Teigland og nettopp Teigland, er hvordan ordene "helst" skal skrives egentlig helt irrelevant. Det er ikke mange ukene siden Teigland sist benyttet en ren landsmålsform i Mesterkryss: DESSERTSKEI. (Ja, jeg vet at formen også er tillatt i dette såkalte "bokmål" vi tvinges til å skrive, men det er en landsmålsform allikevel.) Etter å ha balet med nevnte ord i sikkert 10 minutter, rant det meg omsider i hu at det jo er akkurat denslags Teigland gjør. Grunnet 5-6-7-8 år uten så mye som å se på et Mesterkryss inntil nr. 31/07, var denne kunnskap gått i glemmeboken. Under en større innkjøpsrunde på leting etter blader med utfordrende oppgaver, kom undertegnede for en uke siden over en oppgave som heter NM-trimmen. I nevnte blad er ikke innsendelsesfristen ute ennå, så ordet kan ikke røpes, men også her forekommer det en soleklar landsmålsform. Derfor ser undertegnede ingen problemer med formen SKRUSNITT, selv om SKRUEJEKK etter mitt syn og av grunner nevnt ovenfor, er en langt mer tiltalende løsning. Innlegg redigert. (09-11-07 23:05)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå