Gjest Gunnhild Skrevet 25. august 2007 Skrevet 25. august 2007 Nå har jeg slitt i snart to døgn og må bare komme med noen små pip.Har begynt øverst til venstre og lurer på noen ting.Er andre bokstav i skuespillerinne t eller k ? Og hvor finner jeg parkanlegg (DD?) ? Er disse to oppgavene navn eller synonymer ?
Gjest cs Skrevet 25. august 2007 Skrevet 25. august 2007 De vanlige kildene for Mesterkryss er: Ordnett (Norsk ordbok, Norsk Riksmålsordbok, Fremmedord og Medisinsk ordbok), Bokmålsordboka, Store norske leksikon og Tanums rettskrivningsordbok. Denne oppgaven er intet unntak i så måte. Parkanlegg burde dermed være relativt enkelt å finne da dette ordet gir få treff ved søk i de aktuelle kildene. Husk bare å søke med strengen PARKANLEGG* for å få med deg alle substantivformene. Innlegg redigert. (08-25-07 09:10)
Gjest Gunnhild Skrevet 25. august 2007 Skrevet 25. august 2007 Takk til cs for svar.Joda,jeg har funnet denne parken,men i DD er det en liten trykkfeil.Men for meg er skuspillerinnen bøygen.Er det t eller k som er andre bokstav?
Gjest JAA Skrevet 25. august 2007 Skrevet 25. august 2007 Jeg har landet på t som andre bokstav og valgt et synonym for en (ung) skuespillerinne.Problemet blir landsbyen.Jeg har måttet vrake de to første forslagene (en engelsk eller en dansk landsby).Jeg sitter igjen med et norsk forslag.Men det heter vel ikke landsby i Norge,men grend e.l.?
Gjest Egon Skrevet 25. august 2007 Skrevet 25. august 2007 Hei Har vi ikke en skuespillerinne som spilte i en James Bondfilm som passer inn her? Egon
Gjest cs Skrevet 25. august 2007 Skrevet 25. august 2007 Anbefaler at man går litt analytisk til verks i dette hjørnet. Still følgende spørsmål: 1) Hvilke ord er plasseringsord? (og dermed hvilke er utfyllingsord) 2) Hvilke(n) database® (ordbok/(del av) leksikon)) er plasseringsordene hentet fra? (ofte den samme) Dersom parkanlegget er på plass burde man også kunne besvare 1 og 2. Dermed gir skuespiller seg selv. For ordens skyld: Plasseringsord: Et ord som kryssordforfatteren plasserer først inn i diagrammet. (Det er sjelden mer enn 2 plasseringsord i ett og samme "hjørne" i denne oppgaven). Utfyllingsord: De ordene som kryssordforfatteren kompletterer diagrammet med når plasseringsordene er på plass. Disse finnes oftest i Ordnett for denne oppgaven.
Gjest JAA Skrevet 25. august 2007 Skrevet 25. august 2007 Hei Egon.Den skuespillerinnen fra en Bond-film har jeg vraket.Da går det ikke opp med redskapet som kan skrives på flere måter.Og parkanlegget er vel i Norden?
Gjest Odd Egil Skrevet 25. august 2007 Skrevet 25. august 2007 Mulig det finnes flere løsninger, men redskapet jeg har funnet kan ikke skrives på flere måter.
Gjest Egon Skrevet 25. august 2007 Skrevet 25. august 2007 Hei Egon.Den skuespillerinnen fra en Bond-film har jeg vraket.Da går det ikke opp med redskapet som kan skrives på flere måter.Og parkanlegget er vel i Norden? Hei JAA Jo parkanlegget fikk jeg til å ligge i Norden. Tenkte jeg kunne beholde Bond_dama, dersom lyd kunne ha noe med musikk å gjøre. Men for all del, jeg er ikke sikker på om jeg har fasitsvar. Egon
Gjest JAA Skrevet 25. august 2007 Skrevet 25. august 2007 Til Egon.Jeg har en dyrelyd,og lurer på hva slags musikk som også går. Til Odd Egil.Redskapet jeg har,kan skrives med og uten en e i følge RMO.Men dette forslaget der nest siste er t,betinger at skuespillerinnen er ung og fremadstormende.
Gjest Odd Egil Skrevet 25. august 2007 Skrevet 25. august 2007 Hei JAA, Jeg tror jeg ser hvilket ord du har funnet i NRO. Det mangler forklaring der, men er definert som gjengeVERKTØY i SNL ? Da må du nok lete videre, for mitt løsningsord passer med alt det andre, og er definert som REDSKAP i SNL. Tar som vanlig forbehold om at det kan finnes 2 løsninger :-)
Gjest Egon Skrevet 25. august 2007 Skrevet 25. august 2007 Til Egon.Jeg har en dyrelyd,og lurer på hva slags musikk som også går. Til Odd Egil.Redskapet jeg har,kan skrives med og uten en e i følge RMO.Men dette forslaget der nest siste er t,betinger at skuespillerinnen er ung og fremadstormende. Til JAA Bare glem det jeg tidligere har skrevet. Iflg. siste innlegg fra Odd Egil er det mye som tyder på at jeg har feil løsning. Min løsning på redskap står oppført som redskap i to av mine synonymordbøker men ikke i SNL. Beklager. Egon
Gjest Comeback Kid Skrevet 25. august 2007 Skrevet 25. august 2007 Til Egon.Jeg har en dyrelyd,og lurer på hva slags musikk som også går. Til Odd Egil.Redskapet jeg har,kan skrives med og uten en e i følge RMO.Men dette forslaget der nest siste er t,betinger at skuespillerinnen er ung og fremadstormende. I dette hjørne foreligger (minst) to mulige, og på alle måter likeverdige, løsninger. Dermed kan Gunnhild fint benytte både det ene og det annet av sine alternativer for SKUESPILLERINNE. Denne dobbeltmulighert er neppe tilsiktet, da forfatteren her, uansett hva som skulle vise seg å være fasit, har umaket seg i beundringsverdig grad for å fiske frem ord som ikke detter rett opp i fanget på løseren. Med forbehold om at noen av de gjenstridige ord skulle være listet opp i en eller annen hjelpebok, fordres det her mer arbeid enn man normalt utsettes for på Mesterkryss - særlig varianten med et svært vanskelig oppsporbart redskap og en enkel landsby. Den andre muligheten, med et enkelt redskap og en relativt bortgjemt landsby, er trolig den variant flest vil finne frem til. Innlegg redigert. (08-26-07 00:40)
Gjest Undrer Skrevet 25. august 2007 Skrevet 25. august 2007 Anbefaler at man går litt analytisk til verks i dette hjørnet. Still følgende spørsmål: 1) Hvilke ord er plasseringsord? (og dermed hvilke er utfyllingsord) 2) Hvilke(n) database® (ordbok/(del av) leksikon)) er plasseringsordene hentet fra? (ofte den samme) Dersom parkanlegget er på plass burde man også kunne besvare 1 og 2. Dermed gir skuespiller seg selv. For ordens skyld: Plasseringsord: Et ord som kryssordforfatteren plasserer først inn i diagrammet. (Det er sjelden mer enn 2 plasseringsord i ett og samme "hjørne" i denne oppgaven). Utfyllingsord: De ordene som kryssordforfatteren kompletterer diagrammet med når plasseringsordene er på plass. Disse finnes oftest i Ordnett for denne oppgaven. Hei cs Som vanlig er du rask med å forklare. Hvordan bestemmes det hvilke ord som er plasseringsord/utfyllingsord? Plasseres først inn i diagrammet, starter forfatteren øverst til venstre bestandig? Er Redskap og Parkanlegg slike ord? Er bokstav nr. 4 i Parkanlegg O? Undrer
Gjest Gunnhild Skrevet 25. august 2007 Skrevet 25. august 2007 Til JAA Bare glem det jeg tidligere har skrevet. Iflg. siste innlegg fra Odd Egil er det mye som tyder på at jeg har feil løsning. Min løsning på redskap står oppført som redskap i to av mine synonymordbøker men ikke i SNL. Beklager. Egon Hei.Ja her var mye å jobbe med.Jeg har gått gjennom over 30 sider i SNL med redskap* uten å finne svar.Når det gjelder parkanlegg har jeg en d som fjerde bokstav.Er lyd fra et dyr (vanligvis da) ?
Gjest Undrer Skrevet 25. august 2007 Skrevet 25. august 2007 Hei og takk Gunnhild Hvis du har riktig parkanlegg, har jeg satset på feil energisymbol. Med O som fjerde og L som nest siste. Er det lov å spørre om S er andre i parkanlegg. Undrer
Gjest Gunnhild Skrevet 25. august 2007 Skrevet 25. august 2007 Hei Undrer.Tror ditt forslag er en måleenhet ikke symbol.S er ikke min andre bokstav i parkanlegg.
Gjest Gunnhild Skrevet 25. august 2007 Skrevet 25. august 2007 Til Egon.Jeg har en dyrelyd,og lurer på hva slags musikk som også går. Til Odd Egil.Redskapet jeg har,kan skrives med og uten en e i følge RMO.Men dette forslaget der nest siste er t,betinger at skuespillerinnen er ung og fremadstormende. Til Comeback Kid.Takk for svar.Ja,det finns (også denne gang) kanskje flere løsninger på det øverste venstre hjørnet.Har to spørsmål: Kan et verktøy være et redskap? Og hvor finner jeg svaret på den vanskelige landsbyen?
Gjest Undrer Skrevet 25. august 2007 Skrevet 25. august 2007 Hei Undrer.Tror ditt forslag er en måleenhet ikke symbol.S er ikke min andre bokstav i parkanlegg. Hei Takk for bekreftelsen, da går jeg tilbake til forrige symbol med U i. Ser ut til at jeg må avvente eventuelle bokstaver på overhøvling, parkanlegg. Undrer
Gjest JAA Skrevet 25. august 2007 Skrevet 25. august 2007 Hei cs Som vanlig er du rask med å forklare. Hvordan bestemmes det hvilke ord som er plasseringsord/utfyllingsord? Plasseres først inn i diagrammet, starter forfatteren øverst til venstre bestandig? Er Redskap og Parkanlegg slike ord? Er bokstav nr. 4 i Parkanlegg O? Undrer Det var en lang vei å gå for å finne landsbyen.Alt i boks så fremt redskap kan være et verktøy ?
Gjest Comeback Kid Skrevet 25. august 2007 Skrevet 25. august 2007 Hei Takk for bekreftelsen, da går jeg tilbake til forrige symbol med U i. Ser ut til at jeg må avvente eventuelle bokstaver på overhøvling, parkanlegg. Undrer For å unngå altfor stor oppflising av tråden, her er svar til fire stykker samlet: JAA/Egon: Siden det her finnes flere svaralternativer, er det ingen grunn til å fortvile om dere bare sitter med alternativer som ikke går i hop med Odd Egils redskap. Undertegnede fant også først samme variant som Odd Egil (formoder jeg), men siden potensialet for eksistensen av en annen løsning syntes overveldende, ble det en liten runde med LANDSBY-leting - hvilket raskt gav resultater. JAA: Se også nedenstående kommentar. Gunnhild: Et verktøy er i aller høyeste grad et redskap (du behøver dog ikke gå omveien ad "VERKTØY" i foreliggende tilfelle), se f.eks SNLs tekst under artikkelen "verktøy": SITAT: "verktøy, redskaper som brukes ved fremstilling av et arbeidsstykke. Det meste verktøy er skjærende (sponavskillende) som f.eks. bor, fil, høvel, kniv, meisel, sag, slipeskive m.m. Andre typer verktøy brukes til å holde fast arbeidsstykket, som f.eks. tenger, eller til å bevege muttere og skruer, som skrunøkler og skrujern, eller til å forme arbeidsstykket ved slag eller press, som hammer og saks. Verktøy er enten beregnet på å bli ført for hånd eller brukt i en verktøymaskin. En spesiell sort verktøy danner gruppen måle- og merkeverktøy. Hit hører skyvelærer, mikrometre, forskjellige passere, rissefot m.m." SITAT SLUTT. Hvis du går for varianten "enkelt redskap, (nokså) vanskelig landsby", er det bare å gå løs på SNL for å finne landsbyen. Om du i stedet tar fatt på "vanskelig redskap, enkel landsby", må du under gjennomgang av SNL lete nøye, svært nøye, for å finne redskapet. En rask titt på oppslagsordene er langtfra tilstrekkelig. Ang. spørsmålet om hvorvidt LYD kommer fra et dyr, vil svaret på dette være det samme uansett om man velger "enkelt" eller "vanskelig" redskap. Noe nærmere ønsker jeg ikke å kommentere akkurat dette - både fordi alternativene her begrenses sterkt av PARKANLEGG, og fordi dette meget interessante hjørne fortjener en nennsom behandling. Undrer: Dersom du bevilger deg et søk etter PARKANLEGG (følg cs' anvisninger), vil du noenlunde raskt støte på et sådant som medfører at OVERHØVLING (og også UTSLETT) kommer seilende på en fjel. Selv om ENERGISYMBOL også lar seg finne fra scratch, blir det forhåpentlig adskillig enklere når du har to sikre bokstaver å gå ut fra. Innlegg redigert. (08-25-07 20:38)
Gjest cs Skrevet 25. august 2007 Skrevet 25. august 2007 Til JAA Bare glem det jeg tidligere har skrevet. Iflg. siste innlegg fra Odd Egil er det mye som tyder på at jeg har feil løsning. Min løsning på redskap står oppført som redskap i to av mine synonymordbøker men ikke i SNL. Beklager. Egon Hei Undrer Hvordan bestemmes det hvilke ord som er plasseringsord/utfyllingsord? Det velger kryssordforfatteren - vi som løsere kan finne ut hvilke ord det er ut fra analyse av nøkkelordene, diagrammet og erfaring. Statistisk sett vil plasseringsordene oftest være parallelle ord enten vannrett eller loddrett. Dette gir kryssordforfatteren større frihet (ingen felles bokstav som begrenser utvalget). Ut fra nøkkelordene peker parkanlegg seg klart ut. Dette er neppe et ord som detter ut av Ordnett (utfyllingsord). Et raskt søk i Ordnett (fritekstsøk med parkanlegg*) bekrefter dette. Med parkanlegg som plasseringsord er det naturlig å anta at redskap er det andre, denne gangen ut fra plasseringen i diagrammet, ikke nøkkelordet (som typisk tilhører et utfyllingsord). Parkanlegg som plasseringsord kan man forvente å finne i SNL ut fra tidligere erfaring med denne oppgaven. Forhåpentligvis er løsningen søkbar. Et søk på parkanlegg* gir 71 treff, ikke mer enn at man kan gå gjennom alle artiklene en for en. Ved funn av løsningen kan man gjøre følgende resonnement. Hvordan har kryssordforfatteren funnet fram til dette ordet? Har han bladd blindt i leksikonet, eller er det hentet fra en spesiell liste, en tabellarisk oversikt e.l.? Det er som regel det siste som er tilfelle (erfaring) og det er dermed sannsynlig (igjen erfaring) at øvrige plasseringsord er hentet på samme måte. Med antakelse om at både overhøvling og energisymbol er utfyllingsord, søker man etter disse i Ordnett. Dermed burde man få et godt utgangspunkt for å løse oppgaven.
Gjest Sigurd Skrevet 25. august 2007 Skrevet 25. august 2007 Til Comeback Kid.Takk for svar.Ja,det finns (også denne gang) kanskje flere løsninger på det øverste venstre hjørnet.Har to spørsmål: Kan et verktøy være et redskap? Og hvor finner jeg svaret på den vanskelige landsbyen? Hei Gunnhild! Jeg har to landsbyer: En bibelsk og en i Mali, hvis det kan være til noen hjelp. Mvh Sigurd
Gjest Gunnhild Skrevet 25. august 2007 Skrevet 25. august 2007 Takk for det Sigurd.Nå har jeg funnet en som pilegrimer drar til.
Gjest Undrer Skrevet 25. august 2007 Skrevet 25. august 2007 For å unngå altfor stor oppflising av tråden, her er svar til fire stykker samlet: JAA/Egon: Siden det her finnes flere svaralternativer, er det ingen grunn til å fortvile om dere bare sitter med alternativer som ikke går i hop med Odd Egils redskap. Undertegnede fant også først samme variant som Odd Egil (formoder jeg), men siden potensialet for eksistensen av en annen løsning syntes overveldende, ble det en liten runde med LANDSBY-leting - hvilket raskt gav resultater. JAA: Se også nedenstående kommentar. Gunnhild: Et verktøy er i aller høyeste grad et redskap (du behøver dog ikke gå omveien ad "VERKTØY" i foreliggende tilfelle), se f.eks SNLs tekst under artikkelen "verktøy": SITAT: "verktøy, redskaper som brukes ved fremstilling av et arbeidsstykke. Det meste verktøy er skjærende (sponavskillende) som f.eks. bor, fil, høvel, kniv, meisel, sag, slipeskive m.m. Andre typer verktøy brukes til å holde fast arbeidsstykket, som f.eks. tenger, eller til å bevege muttere og skruer, som skrunøkler og skrujern, eller til å forme arbeidsstykket ved slag eller press, som hammer og saks. Verktøy er enten beregnet på å bli ført for hånd eller brukt i en verktøymaskin. En spesiell sort verktøy danner gruppen måle- og merkeverktøy. Hit hører skyvelærer, mikrometre, forskjellige passere, rissefot m.m." SITAT SLUTT. Hvis du går for varianten "enkelt redskap, (nokså) vanskelig landsby", er det bare å gå løs på SNL for å finne landsbyen. Om du i stedet tar fatt på "vanskelig redskap, enkel landsby", må du under gjennomgang av SNL lete nøye, svært nøye, for å finne redskapet. En rask titt på oppslagsordene er langtfra tilstrekkelig. Ang. spørsmålet om hvorvidt LYD kommer fra et dyr, vil svaret på dette være det samme uansett om man velger "enkelt" eller "vanskelig" redskap. Noe nærmere ønsker jeg ikke å kommentere akkurat dette - både fordi alternativene her begrenses sterkt av PARKANLEGG, og fordi dette meget interessante hjørne fortjener en nennsom behandling. Undrer: Dersom du bevilger deg et søk etter PARKANLEGG (følg cs' anvisninger), vil du noenlunde raskt støte på et sådant som medfører at OVERHØVLING (og også UTSLETT) kommer seilende på en fjel. Selv om ENERGISYMBOL også lar seg finne fra scratch, blir det forhåpentlig adskillig enklere når du har to sikre bokstaver å gå ut fra. Innlegg redigert. (08-25-07 20:38) Jeg er på vei, tror jeg klarer Parkanlegg, selv om det ikke kom så lett selv etter cs' forklaring. Utslett var jo greit, Skal nå prøve å få sammen skuespillerinne og redskap så det passer med landsbyen, den er nok ikke lett. Takk alle for gode tips og forklaringer. Undrer
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå