Gjest TerjeH Skrevet 21. august 2007 Skrevet 21. august 2007 Står helt fast her. Har B-I-A. Kan noen bekrefte bokstavene, og hvor evt hvor jeg kan søke for å finne svaret. Har prøvd søk i SNL både på "forretningsstrøk" og med de tre bokstavene jeg har, men finner ikke ut av det. Mvh Terje
Gjest Comeback Kid Skrevet 22. august 2007 Skrevet 22. august 2007 TerjeH: Undertegnede har egentlig ikke løst denne oppgave, men en rask gjennomgang av ordene rundt 4 loddrett viser at det nok må tys til D-momenter for å fravriste noen av dine bokstaver sine plasser. Ingen av fem kontrollerte norske leksika utpekte direkte min mavefølelsekandidat som FORRETNINGSSTRØK, dog kan man i SNL finne at dette området INNEHOLDER et forretningsstrøk. Noe som virker å være halvoffisielle Internett-sider kroner dessuten min favoritt til sin bys "main shopping and banking district ", hvormed nødvendig dekning skulle være sikret.
Gjest JAA Skrevet 22. august 2007 Skrevet 22. august 2007 Står helt fast her. Har B-I-A. Kan noen bekrefte bokstavene, og hvor evt hvor jeg kan søke for å finne svaret. Har prøvd søk i SNL både på "forretningsstrøk" og med de tre bokstavene jeg har, men finner ikke ut av det. Mvh Terje Jeg fant ut at jeg måtte gå den vanskelige veien på nettet ,bokstav for bokstav.Da fant jeg et forretningsstrøk i en sydeuropeisk by.Behøvde ikke å holde på så veeeldig lenge.Så da gidder jeg ikke å gå videre for å finne eventuellle andre løsninger.
Gjest Per Roger Skrevet 22. august 2007 Skrevet 22. august 2007 Står helt fast her. Har B-I-A. Kan noen bekrefte bokstavene, og hvor evt hvor jeg kan søke for å finne svaret. Har prøvd søk i SNL både på "forretningsstrøk" og med de tre bokstavene jeg har, men finner ikke ut av det. Mvh Terje Hei. B?I?A er rett og du skal til ett land mange reiser til på ferie i Europa. Per Roger
Gjest Comeback Kid Skrevet 22. august 2007 Skrevet 22. august 2007 Jeg fant ut at jeg måtte gå den vanskelige veien på nettet ,bokstav for bokstav.Da fant jeg et forretningsstrøk i en sydeuropeisk by.Behøvde ikke å holde på så veeeldig lenge.Så da gidder jeg ikke å gå videre for å finne eventuellle andre løsninger. Som det fremgår av mitt første innlegg, er det her ingen grunn til å spille krefter gjennom et nettsøk i halvblinde: Det holder lenge å gå til SNL for å hente inn ett eneste konkret og særdeles mistenkelig byområdenavn, således at man etterpå kan begrense seg til å Internett-kontrollere dette ene ordet - som meget raskt lar seg finne omtalt i de ønskede vendinger. Innlegg redigert. (08-22-07 13:44)
Gjest Aveline Skrevet 22. august 2007 Skrevet 22. august 2007 Jeg fant ut at jeg måtte gå den vanskelige veien på nettet ,bokstav for bokstav.Da fant jeg et forretningsstrøk i en sydeuropeisk by.Behøvde ikke å holde på så veeeldig lenge.Så da gidder jeg ikke å gå videre for å finne eventuellle andre løsninger. JAA skrev et enkelt og lettfattlig språk, og det tok meg ca. 20 sek. å finne ut hva svaret skulle bli. Takk, JAA* vh. Aveline
Gjest Comeback Kid Skrevet 22. august 2007 Skrevet 22. august 2007 Aveline - og evt. andre datakyndige: Med utgangspunkt i de kryssende bokstaver (og ingenting annet), tar det med en systematisk gjennomgang av SNL 2-3 minutter å finne navnet på angjeldende svært skyldig utseende byområde (det forutsettes kun at man er i stand til å løfte blikket fire ord til side for selve søkeordet) - som så bekreftes som korrekt av et påfølgende Internett-søk av rundt 15 sekunders varighet. Når Aveline opplyser at et halvblindt søk på Internett ordnet biffen på imponerende 20 sekunder, må det nødvendigvis finnes søkemuligheter der ute som en ulærd databruker ikke er klar over eksistensen av. (JAA kalte også sin metode "den vanskelige veien", så man kan jo trøste seg med at man ikke er alene i sin uvitenhet.) Kunne noen forbarme seg over et stenalderfossil og utdype hvordan og hvorhen (søkemotor) et slikt søk er mulig å foreta?
Gjest Aveline Skrevet 22. august 2007 Skrevet 22. august 2007 Jeg er alt annet enn datakyndig, dessverre.....Det skrevne ord er liksom mer tilforlatelig. Som også nå hvor skrev jeg feil for hvordan jeg fant frem til forretningsstrøket - (i det redigerte innlegget ovenfor) Korrekt fremgangsmåte skal være: SNL: skriv "forretningsstrøk", og etter JAA,s anvisning oppdaget jeg etter få sek. der hvor "Arve Oppsahl" var på marinebesøk en gang ..... i sin tid..... Etter å ha trykket på denne byen, fant jeg løsningsordet etter ytterligere få sekunder. Ingen merkverdigheter med dette? vh. Aveline (med forbehold om at løsningsordet er bare tull*S) Innlegg redigert. (08-22-07 19:32)
Gjest Comeback Kid Skrevet 22. august 2007 Skrevet 22. august 2007 Aveline: Takk for oppklaringen - om man nå skal bruke det ordet idet man står igjen med en følelse av total forvirring. For: ...JAA skrev, SITAT: "Jeg fant ut at jeg måtte gå den vanskelige veien på nettet ,bokstav for bokstav." SITAT SLUTT. ...mens Aveline skrev, SITAT: Korrekt fremgangsmåte skal være: SNL: skriv "forretningsstrøk", og etter JAA,s anvisning oppdaget jeg etter få sek. der hvor "Arve Oppsahl" var på marinebesøk en gang ..... i sin tid..... Etter å ha trykket på denne byen, fant jeg løsningsordet etter ytterligere få sekunder. SITAT SLUTT. Etter denne redegjørelsen fra din side er det meg et stort mysterium hva din metode skulle ha med JAAs modell å gjøre (den ligner heller ganske så meget på undertegnedes angrepsvinkel)...?? På den annen side slipper jeg å fundere mer på hva i alle dager det var slags mirakelsøk du her hadde benyttet deg av.
Gjest Aveline Skrevet 22. august 2007 Skrevet 22. august 2007 JAA hadde også en ytterligere opplysning som du utelot......"En sydeuropeisk by".....OK?
Gjest Comeback Kid Skrevet 22. august 2007 Skrevet 22. august 2007 Aveline: OK, dermed er dette lille mysterium med tilhørende løse tråder oppklart: Jeg oppfattet det slik at du benyttet deg av JAAs metode rett og slett fordi du krediterte ham/henne for ditt raske resultat, mens du samtidig (indirekte, men tydelig) fikk gitt uttrykk for at mitt bidrag i debatten var lite matnyttig. Dermed falt det meg ikke inn at du faktisk kunne ha brukt nettopp den angrepsvinkelen undertegnede omtalte, dette i særdeleshet siden denne knepper inn anslagsvis 20-40 minutter (kanskje mer?) med søking i forhold til modellen skissert av JAA, mens JAAs GPS-markør på sin side kun forkorter letetiden med 2 - 2 1/2 minutt for en løser som anvender "min" metode. ------------- PS. Unnskyld, ett spørsmål gjenstår allikevel, Aveline: Hvordan fant du en bekreftelse i selve SNL på at angjeldende byområde er et forretningsstrøk? Som tidligere nevnt, måtte undertegnede en tur ut på Nettet for å finne området som sådant beskrevet. Innlegg redigert. (08-22-07 22:20)
Gjest Aveline Skrevet 22. august 2007 Skrevet 22. august 2007 Stikkord: Sydeuropeisk by - Bokstavene B-I-A å forholde meg til. Gjeldende "forretningsstrøk" blir omtalt som "sentrums-område." Ser ingen problemer med å sette = mellom de to ordene. Har du ytterligere problemer med å godta at jeg har kommet frem til, sannsynligvis rette løsningsord, foreslår jeg at du tar det opp med meg privat. For min del avslutter jeg denne polemikken i det "åpne rom" med dette. mh. Aveline Innlegg redigert. (08-22-07 22:54)
Gjest TerjeH Skrevet 22. august 2007 Skrevet 22. august 2007 Står helt fast her. Har B-I-A. Kan noen bekrefte bokstavene, og hvor evt hvor jeg kan søke for å finne svaret. Har prøvd søk i SNL både på "forretningsstrøk" og med de tre bokstavene jeg har, men finner ikke ut av det. Mvh Terje Takk til alle for god hjelp. Da fant til og med jeg svaret. Jeg gjorde imidlertid en feil i mitt søk i SNL; Når jeg søker på "forretningsstrøk" kommer ikke den aktuelle byen fram i søket, men når jeg nå i ettertid søker på "forretningsstrøk*" så løser det seg. Igjen takk! Mvh Terje
Gjest Comeback Kid Skrevet 22. august 2007 Skrevet 22. august 2007 Stikkord: Sydeuropeisk by - Bokstavene B-I-A å forholde meg til. Gjeldende "forretningsstrøk" blir omtalt som "sentrums-område." Ser ingen problemer med å sette = mellom de to ordene. Har du ytterligere problemer med å godta at jeg har kommet frem til, sannsynligvis rette løsningsord, foreslår jeg at du tar det opp med meg privat. For min del avslutter jeg denne polemikken i det "åpne rom" med dette. mh. Aveline Innlegg redigert. (08-22-07 22:54) Vanskelig å se "polemikken" her - for egen del har jeg bare (etter det opprinnelige innspillet for å holde TerjeH på riktig spor) vært ute etter å finne svar på ting jeg har vært i villrede om, og i den forbindelse, da dette syntes nødvendig, forklart HVORFOR jeg har vært i villrede. Spørsmålet som ble tatt så ille opp - om hvor i SNL forretningsstrøkstatusen til vårt nå så meget omtalte B-I-A kunne bekreftes, ble stilt nettopp fordi undertegnede ikke finner noe som helst grunnlag i denne tekstkilden for å utpeke B-I-A til et slikt. Teksten kan ikke siteres direkte uten å gi svarordet på sølvfat til løsere som ennå måtte bale med saken, men beskrivelsen i SNL går altså ut på at det inne i selve B-I-A forefinnes massevis av ditten og datten, og mellom to slike dittendatten-objekter igjen, der ligger det et forretningsstrøk. Alle med en viss kjennskap til kryssordforfatter Teiglands så å si alltid like pinlig nøyaktige stikkordbruk, vil under slike omstendigheter definitivt trenge en ekstern bekreftelse på at også hele, selve B-I-A kan kalles et forretningsstrøk før de slår seg til ro med saken. Derfor stilles spørsmålet til andre Nøtte-løsere: Har noen der ute funnet en sannsynlig kilde for angjeldende stikkord? Kan det være så enkelt som at sist utkomne HHH er benyttet, eller har Teigland denne gang gravd enda dypere i kildematerialet?
Gjest TerjeH Skrevet 22. august 2007 Skrevet 22. august 2007 Tilbøyelig til å være enig med Comeback Kid, selv om artikkelen om stedet egentlig ikke gir tvil om riktigheten av løsningen. Problemet er nettopp kryssordforfatterens tidligere nøyaktighet, da det svaret vi skal fram til synes som mye mer enn bare et forretningsstrøk, dvs forretningsstrøket er en del av svaret. Terje
Gjest cs Skrevet 23. august 2007 Skrevet 23. august 2007 Vanskelig å se "polemikken" her - for egen del har jeg bare (etter det opprinnelige innspillet for å holde TerjeH på riktig spor) vært ute etter å finne svar på ting jeg har vært i villrede om, og i den forbindelse, da dette syntes nødvendig, forklart HVORFOR jeg har vært i villrede. Spørsmålet som ble tatt så ille opp - om hvor i SNL forretningsstrøkstatusen til vårt nå så meget omtalte B-I-A kunne bekreftes, ble stilt nettopp fordi undertegnede ikke finner noe som helst grunnlag i denne tekstkilden for å utpeke B-I-A til et slikt. Teksten kan ikke siteres direkte uten å gi svarordet på sølvfat til løsere som ennå måtte bale med saken, men beskrivelsen i SNL går altså ut på at det inne i selve B-I-A forefinnes massevis av ditten og datten, og mellom to slike dittendatten-objekter igjen, der ligger det et forretningsstrøk. Alle med en viss kjennskap til kryssordforfatter Teiglands så å si alltid like pinlig nøyaktige stikkordbruk, vil under slike omstendigheter definitivt trenge en ekstern bekreftelse på at også hele, selve B-I-A kan kalles et forretningsstrøk før de slår seg til ro med saken. Derfor stilles spørsmålet til andre Nøtte-løsere: Har noen der ute funnet en sannsynlig kilde for angjeldende stikkord? Kan det være så enkelt som at sist utkomne HHH er benyttet, eller har Teigland denne gang gravd enda dypere i kildematerialet? Antar at den oppgitte løsningen er funnet. Min teori får være at kryssordforfatteren gjør en "feil". Ordet forretningsstrøk står nær løsningen og kommer inn som nøkkelord ved en inkurie. Likevel bekreftes det i andre kilder at det er dekning for nøkkelordet. Dermed ble "feilen" ikke feil likevel, men vi løsere ble usikre fordi spørsmålet ikke passet inn med det vi er vant til.
Gjest jas Skrevet 23. august 2007 Skrevet 23. august 2007 Står helt fast her. Har B-I-A. Kan noen bekrefte bokstavene, og hvor evt hvor jeg kan søke for å finne svaret. Har prøvd søk i SNL både på "forretningsstrøk" og med de tre bokstavene jeg har, men finner ikke ut av det. Mvh Terje Jeg oppfatter at "downtown" og forretningsstrøk er synonymt. Sp da er det vel greit?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå