Gå til innhold

Ukens nøtt 30 - earltittel

Anbefalte innlegg

Gjest TerjeH

Har bokstavene (om enn veldig usikre) _a_r_c_.

Hva menes med dette stikkordet?

Skal man frem til et grevskap type Essex el. lign. eller er det et helt annet svar? Det nærmeste grevskapet jeg finner er i så fall et i Tyskland!

Noen som kan hinte litt om dette? Evt. hvor svaret kan søkes.

Mvh Terje

Lenke til kommentar
https://forum.kryssord.no/topic/10042-ukens-n%C3%B8tt-30-earltittel/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Skjye

Hei, TerjeH.

Vi skal frem til et jarledømme, og kilde hertil er SNL, som jo favner en rekke slike earltitler.

Denne aktuelle tittel forekommer imidlertid ikke som eget oppslagsord.

Dersom man studerer de tilslag man får med søkeord earltittel, ser man at jarledømmet i seg selv beskrives som earltittel, mens den person som bærer denne tittel tituleres earl of (jarledømme / earltittel).

Jeg fant bekreftelse til kombinasjonen i to uavhengige artikkeltekster:

At løsningsordet faktisk er jarledømme i den ene, og beskrivelsen earl of (løsningsord) i den andre, men dette sporer man altså IKKE opp ved å anvende varianter av ordrett stikkord earltittel.

Her gjelder det bare å ta all den tid man trenger mens aktuelle artikkeltekster nøye studeres.

Vi har forøvrig identiske bokstaver.

Mvh Skjye.

Gjest Skjye

Hei igjen, TerjeH.

I min kryssordverden går solen (nesten) aldri inn for landing - og uansett hvor meget der måtte forekomme av hva "folk" kaller dårlig vær, overstråles dette av glansen fra mine kryssordkladder (dog ikke i en slik grad at bruk av solbriller er påkrevet).

Du må bare lete videre på grunnlag av de bokstaver du har - denne kombinasjon er fra kryssordforfatterens hånd med vilje gjort vanskelig tilgjengelig og er ikke ment å skulle kunne løses sånn i forbifarten, og jeg var selv innom ørten leksikonartikler, delvis på feil bokstavgrunnlag, før løsningen endelig var spikret.

Jeg kan jo nevne at når løsningsordet definitivt er i boks, gir søkestrengen "earl of (løsningsord)" ca. 24 000 treff ved Google-søk på det internasjonale nett.

Mvh Skjye.

Gjest Sigurd

Skal man frem til et grevskap type Essex el. lign. eller er det et helt annet svar? Det nærmeste grevskapet jeg finner er i så fall et i Tyskland!

Mvh Terje

Jeg har funnet en earltittel som begynner med CA. Er dette riktig?

Hilsen Sigurd

Annonse

• 2 uker senere...

Mvh Terje

hei punky

I utgangspunktet følger nøkkelbindet resten av leksikonet (papirformatet).

Du får altså ikke kjøpt bare nøkkelbindet over disk eller fra forlag.

Kanskje du kunne prøve lell ved en henvendelse til forlaget.

Kanskje Gyldendal kunne være interessert i å gjøre et unntak, i alle fall på forrige utgave?

iver

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...