Gjest Elna Skrevet 13. juli 2007 Skrevet 13. juli 2007 Jeg har så mange alternative løsninger i nederste venstre hjørne,men ingen går helt opp.Står gjerne igjen med to ord jeg ikke finner svar på.Det er hoffdans og en slik er kunstig.Hvor kan jeg søke for å finne løsningen på disse to ? På hoffdansen har jeg følgende bokstaver som forslag til sjette bokstav : t/a/s/y. Og på den kunstige som andre : y/o/t. Hva er rett ?
Gjest JAA Skrevet 13. juli 2007 Skrevet 13. juli 2007 Et enkelt spørsmål om apparat.Hvilken er rett begynner bokstav :b ? l? eller h ?
Gjest Elna Skrevet 13. juli 2007 Skrevet 13. juli 2007 Rett begynnerbokstav på apparat skal jeg gjerne hjelpe med når de gode hjelpere tipser meg litt for å komme i sving.
Gjest Elna Skrevet 14. juli 2007 Skrevet 14. juli 2007 Hjelp ! Har alle reist på ferie?Er det ingen som kan hjelpe meg i gang med små puff ? Takker for all positiv hjelp.
Gjest Egon Skrevet 14. juli 2007 Skrevet 14. juli 2007 Samme her, nedre høyre hjørne gikk greit, men så var det bråstopp. Tror ikke vi får ekspertene på banen før etter helga. Innlegg redigert. (07-14-07 13:29)
Gjest Tanja Skrevet 14. juli 2007 Skrevet 14. juli 2007 Jeg er visst i godt selskap!!!!!!! Jeg står fast i 3 hjørner,mangler "bare" geriljagruppe øverst til høyre,har en H som 2.bokstav Venstre hjørne øverst har jeg fylt ut,men tror det er feil. Venstre nederst er enda verre,fant en hoffdans hos Ludvig 14.den slutter på TT,men kommer ikke videre
Gjest pe-inge Skrevet 14. juli 2007 Skrevet 14. juli 2007 Til Tanja Sats på H. Jeg fant den i SNL. Mvh. pe-inge
Gjest Elna Skrevet 14. juli 2007 Skrevet 14. juli 2007 Jeg er visst i godt selskap!!!!!!! Jeg står fast i 3 hjørner,mangler "bare" geriljagruppe øverst til høyre,har en H som 2.bokstav Venstre hjørne øverst har jeg fylt ut,men tror det er feil. Venstre nederst er enda verre,fant en hoffdans hos Ludvig 14.den slutter på TT,men kommer ikke videre Jeg har 5 forslag på anlegg.Dette resulterer i en drøss apparater.Derfor skulle jeg gjerne vite begynnerbokstav på apparat.(Jeg har nr.2) Står bilmodellen i NKL ? Jeg har funnet noen hoffdanser (mer eller mindre tvilsomme hva HOFF angår),men det går ikke helt opp med de tre loddrette ordene.Også denne kunstige tingen da.Som oftest kresjer bilen,da....
Gjest cs Skrevet 14. juli 2007 Skrevet 14. juli 2007 Jeg har så mange alternative løsninger i nederste venstre hjørne,men ingen går helt opp.Står gjerne igjen med to ord jeg ikke finner svar på.Det er hoffdans og en slik er kunstig.Hvor kan jeg søke for å finne løsningen på disse to ? På hoffdansen har jeg følgende bokstaver som forslag til sjette bokstav : t/a/s/y. Og på den kunstige som andre : y/o/t. Hva er rett ? I denne oppgaven er vanskelighetsnivået hevet noe i forhold til tidligere. Kildene er imidlertid de samme, men NKL gir ikke alltid svarene. De vanskeligste ordene finnes i hovedsak i SNL. Husk å søk smart (f.eks. benytt hoffdans* for å få med alle formene hoffdans, hoffdansen, hoffdanser og hoffdansene). Prøv videre å se på systematikken i oppgaven. Hvert av de vanskeligste hjørnene har nemlig et klart fellestrekk.
Gjest Elna Skrevet 14. juli 2007 Skrevet 14. juli 2007 Til cs og andre hjelpere. Joda,jeg har prøvd med hoffdanser fra både Indonesia og Spania,men får disse til å passe dårlig inn i hjørnet.Det som er vanskeligheten er at i dette hjørnet er det ingen sikre/enkle løsninger.Det kan være så mange svar på hver at det blir tusener av kombinasjoner.Derfor har jeg bedt om en bokstav (første i apparat f.eks.) for å ha noe å jobbe videre på.Jeg skjønner at en del løsninger i dette hjørnet ikke er å finne i NKL.Hva med apparat,bilmodell og den kunstige?
Gjest Odd Egil Skrevet 14. juli 2007 Skrevet 14. juli 2007 Denne oppgaven høres såpass spennende ut, at jeg hadde satt stor pris på om noen ville ta seg tid til å scanne den og sende den til [email protected] Jeg befinner meg på andre siden av kloden, hvor det å være HJEMMET-løs ikke kan sammenlignes med å være HJEM-løs, men allikevel. Skulle det dukke opp noen regnbyger, hadde det vært greit med en skikkelig utfordring :-)
Gjest cs Skrevet 14. juli 2007 Skrevet 14. juli 2007 Til cs og andre hjelpere. Joda,jeg har prøvd med hoffdanser fra både Indonesia og Spania,men får disse til å passe dårlig inn i hjørnet.Det som er vanskeligheten er at i dette hjørnet er det ingen sikre/enkle løsninger.Det kan være så mange svar på hver at det blir tusener av kombinasjoner.Derfor har jeg bedt om en bokstav (første i apparat f.eks.) for å ha noe å jobbe videre på.Jeg skjønner at en del løsninger i dette hjørnet ikke er å finne i NKL.Hva med apparat,bilmodell og den kunstige? Det er kun en hoffdans som passer inn i oppgaveprofilen (jf. fellestrekk i de 3 "vanskelige" hjørnene). Med et meget begrenset utvalg av eplesorter i tillegg skulle apparatet være innen rekkevidde. Med oppgaveprofilen på plass bør man få på plass de øvrige ordene uten å måtte lete for mye. Dersom man leter "i blinde" (dvs. ikke tar profilen) blir oppgaven meget vrien å få opp.
Gjest undrer Skrevet 14. juli 2007 Skrevet 14. juli 2007 Hei cs. Jeg har ikke funnet noe fellestrekk/profil ennå. Er vel det nederste høyre hjørne som du ikke regner med blant de vanskelige? Mvh Undrer
Gjest JAA Skrevet 14. juli 2007 Skrevet 14. juli 2007 Det er kun en hoffdans som passer inn i oppgaveprofilen (jf. fellestrekk i de 3 "vanskelige" hjørnene). Med et meget begrenset utvalg av eplesorter i tillegg skulle apparatet være innen rekkevidde. Med oppgaveprofilen på plass bør man få på plass de øvrige ordene uten å måtte lete for mye. Dersom man leter "i blinde" (dvs. ikke tar profilen) blir oppgaven meget vrien å få opp. Jeg har de tre andre hjørnene på plass ,også eplesorten.Men den lille hjelpen fra en bokstav i det lange ordet for apparat får jeg ikke til å gå opp med annet enn en hoffdans.Så er det stopp. Problemet som visst flere har er hvilke som ikke står i NKL.Det er så dumt gang på gang å søke på f.eks. bilmodell eller apparat her i NKL og så viser det seg at de ikke finnes her.Hva cs mener med profil her,kan jeg ikke helt ta.
Gjest cs Skrevet 14. juli 2007 Skrevet 14. juli 2007 Hei cs. Jeg har ikke funnet noe fellestrekk/profil ennå. Er vel det nederste høyre hjørne som du ikke regner med blant de vanskelige? Mvh Undrer Det som gjør oppgaven vanskelig er at en del av ordene er hentet fra en annen kilde (eg. del av kilde) enn det som er vanlig for denne oppgaven. I hvert hjørne (unntatt nederst til høyre) er det 2 ord av denne kategorien. Dette kan man utlede fra nøkkelordene i diagrammet. Spesielt nede til venstre er det mulig å avdekke hvilke 2 ord som er benyttet fra denne kilden. Det er også klare fellestrekk hvordan disse ordene er hentet (indikerer første bokstav i ordene). For øvrige ord kan man basere seg på vanlige kilder (Ordnett). Ved først å analysere diagrammet kan man gå rett på kilden der ordene finnes og dermed unngå leting i alle mulige kilder. Til JAA: Med de 2 løste hjørnene på plass skal du kunne se hvilken hoffdans som skal inn i diagrammet. I tillegg bør du kunne anta hvilke forbokstaver du kan forvente for bilmodell. Innlegg redigert. (07-14-07 20:21)
Gjest Undrer Skrevet 14. juli 2007 Skrevet 14. juli 2007 Til Tanja Sats på H. Jeg fant den i SNL. Mvh. pe-inge Hei Pe-Inge. H andre bokstav i geriljagruppe? Eneste jeg finner med H er en kjent gruppe som begynner på H. Mvh Undrer
Gjest Elna Skrevet 14. juli 2007 Skrevet 14. juli 2007 Det som gjør oppgaven vanskelig er at en del av ordene er hentet fra en annen kilde (eg. del av kilde) enn det som er vanlig for denne oppgaven. I hvert hjørne (unntatt nederst til høyre) er det 2 ord av denne kategorien. Dette kan man utlede fra nøkkelordene i diagrammet. Spesielt nede til venstre er det mulig å avdekke hvilke 2 ord som er benyttet fra denne kilden. Det er også klare fellestrekk hvordan disse ordene er hentet (indikerer første bokstav i ordene). For øvrige ord kan man basere seg på vanlige kilder (Ordnett). Ved først å analysere diagrammet kan man gå rett på kilden der ordene finnes og dermed unngå leting i alle mulige kilder. Til JAA: Med de 2 løste hjørnene på plass skal du kunne se hvilken hoffdans som skal inn i diagrammet. I tillegg bør du kunne anta hvilke forbokstaver du kan forvente for bilmodell. Innlegg redigert. (07-14-07 20:21) Dette blir jeg helt svimmel av.4 dager med intens jobbing i venstre nederste hjørne.Syns jeg var flink som greide de andre hjørnene.Men dette som cs skriver om....det blir for infløkt.Rene vitenskapen.Jeg var bare interessert i begynnerbokstaven for apparat slik at jeg kunne ha sjansen videre.Sånn er det bare.
Gjest cs Skrevet 14. juli 2007 Skrevet 14. juli 2007 Dersom man klarer øvre venstre hjørne bør man også klare nedre venstre hjørne. Hjørnene er laget over samme lest og har samme vanskelighetsgrad. Antar det er mulig at noen har fått opp venstre øvre hjørne med en alternativ løsning, men er inngangen (eplesorten) da korrekt?
Gjest Elna Skrevet 15. juli 2007 Skrevet 15. juli 2007 Se det ja.Det kan være to løsninger på øverste venstre hjørne (Akkurat som i forrige nummer,men den gikk helt opp!) La meg da spørre for å bekrefte at jeg har riktig løsning :Står svar på topp og på rett her i NKL? Jeg har holdt på den eplesorten der fjerde bokstav er s.Skulle jeg heller velge i ?
Gjest pe-inge Skrevet 15. juli 2007 Skrevet 15. juli 2007 Hei Elna Hold fast på eplesorten og prøv H som første i apparat. Til undrer Finn en sikker bokstav til og søk i SNL. God jakt! Mvh. pe-inge Innlegg redigert. (07-15-07 10:13)
Gjest Elna Skrevet 15. juli 2007 Skrevet 15. juli 2007 Takker så mye pe-inge for den ene bokstaven.Det var nok til å få alt på plass.Men jeg lurer fremdeles på om min løsning på topp og som finnes her i NKL er rett.
Gjest pe-inge Skrevet 15. juli 2007 Skrevet 15. juli 2007 Jeg har så mange alternative løsninger i nederste venstre hjørne,men ingen går helt opp.Står gjerne igjen med to ord jeg ikke finner svar på.Det er hoffdans og en slik er kunstig.Hvor kan jeg søke for å finne løsningen på disse to ? På hoffdansen har jeg følgende bokstaver som forslag til sjette bokstav : t/a/s/y. Og på den kunstige som andre : y/o/t. Hva er rett ? Hei igjen Elna! Jeg forsto at du var på rett vei etter mye strev, og derfor var det hyggelig å kunne gi et lite puff. Jeg har også topp fra NKL,men er usikker på rett, som ikke er hverken fugl eller fisk. Har L som 4 bokstav i industribedrift, men er ikke helt trygg på det. Hilsen pe-inge
Gjest cs Skrevet 15. juli 2007 Skrevet 15. juli 2007 Til pe-inge: Fasit oppe til venstre er noe ganske annet, men det kan jo hende at du har en alternativ løsning som er OK. Retten skal nemlig være fugl eller fisk.
Gjest Elna Skrevet 15. juli 2007 Skrevet 15. juli 2007 Godt å høre,cs.Min rett er nemlig en av delene der fjerde bokstav er en annen konsonant enn l. Og det er jo dette som er "problemet" med denne type oppgaver.Med så mange blindbokstaver,kan det bli flere løsninger. Antall italienere i forrige oppgave viser at x-ordforfatteren i enkelte tilfeller bør være mer presis når det gjelder nøkkelord.Dette snakket jeg med Hjemmet om og der var de enige,hva nå det betyr...
Gjest Odd Egil Skrevet 15. juli 2007 Skrevet 15. juli 2007 Da er oppgaven løst, og Tusen takk til den eneste på forumet som har scanner, nemlig Alf :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå