Gå til innhold

Mesterkryss 26

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor finnes svaret på seiler ? Jeg har et forslag som bare finnes utpå nettet,uten forklaring.Har forfatteren benyttet et (for de fleste) utilgjengelig leksikon ? Mitt svar henspeiler på måten og jeg kan jo si at min tredje bokstav er i.

Fortsetter under...

Skrevet

Ordet finnes i NRO og Tanum - din siste setning kan tyde på at du har riktig svar.

Gjest Skjye
Skrevet
  - skrev (På 25.6.2007 den 18.48):

Hvor finnes svaret på seiler ? Jeg har et forslag som bare finnes utpå nettet,uten forklaring.Har forfatteren benyttet et (for de fleste) utilgjengelig leksikon ? Mitt svar henspeiler på måten og jeg kan jo si at min tredje bokstav er i.

Hei, CS.

Selv om ordet finnes i NRO og Tanum, tok jeg på grunn av definisjonens klare stikkordslikhet det for gitt at Bokmålsordboka må være kryssordforfatterens primærkilde.

Mvh Skjye.

Skrevet

Nei nå blir jeg usikker.Mitt ord (med i som tredje og g som nest siste) finner jeg ikke i verken Tanum,NRO eller BMO.Her i NKL listes opp haugevis av seilere,mest fugler,men ingen av disse passer. Jeg elsker gamlemåten,å bla i Tanum,men med en i som tredje bokstav (og andre bokstav usikker da),så blir det en nesten håpløs oppgave.Hvor skal jeg begynne?

Skrevet

Plutselig....jaha,det var det.Har tenkt helt annen ordklasse.Så enkelt,og så lang tid med grubling.Takk og takk.

Gjest Sigurd Juul
Skrevet

Kan nokon tipse meg på poet. uttrykk. Eg har -i-s-j-

Til JAA : seiler er et verb.

Annonse

Gjest Odd Egil
Skrevet

Hei Sigurd,

Bokstavene er korrekte, og ordet finnes i NRO.

Har du et tips om hvor jeg finner Grunnleggeren oppe til venstre ?

Gjest Tanja
Skrevet
  - skrev (På 29.6.2007 den 18.15):

Kan nokon tipse meg på poet. uttrykk. Eg har -i-s-j-

Til JAA : seiler er et verb.

Bokstavene er riktige,se i nro

Gjest Tanja
Skrevet
  - skrev (På 29.6.2007 den 18.24):

Hei Sigurd,

Bokstavene er korrekte, og ordet finnes i NRO.

Har du et tips om hvor jeg finner Grunnleggeren oppe til venstre ?

Grunnleggeren står i norsk ordbok,tenk på en religion

Gjest Sigurd
Skrevet
  - skrev (På 26.6.2007 den 9.06):

Plutselig....jaha,det var det.Har tenkt helt annen ordklasse.Så enkelt,og så lang tid med grubling.Takk og takk.

Hei Odd Egil!

Jeg er ny her, så du må gi meg mer info. Grunnleggeren finner du i DD

Stor Kryssordbok. Trenger du mer hjelp, så si fra. Det blir litt for mye arbeid

for meg å bla gjennom NRO for å finne dette poetiske uttrykket. Kan du hjelpe meg? På forhånd takk.

Gjest Odd Egil
Skrevet
  - skrev (På 29.6.2007 den 18.24):

Bokstavene er riktige,se i nro

Takk til Tanja og Sigurd :-)

Jeg får revurdere bokstavene jeg har, og lete videre.

Når det gjelder det poetiske uttrykket Sigurd, er det vanskelig å gi noe hint, men første bokstav i løsningsordet er lik andre bokstav i byen hvor elitelaget i fotball har oransje drakter :-)

Innlegg redigert. (06-29-07 22:59)

Gjest Denise
Skrevet

Man kan abonnere på NRO online, via Ordnett. Hvis du ser under linker, vil du finne gode søketips for de fleste elektroniske oppslagsverk.

Skrevet

Hei!

jg står fst på påstand - har fått -r-f-s-t-. Er jeg på rett vei,eller er det noen som kan gi meg et forståelig tips. På forhånd takk.

Annonse

Gjest Odd Egil
Skrevet

Hei Zone,

Alle bokstavene dine stemmer, og du finner løsningen i Ordnett (Norsk Ordbok og NRO)

Gjest mulle
Skrevet

MESTERKRYSS 26.

Har "knep" en flertallsform som ikke stemmer med ordbøkene ?

Eller er jeg på viddene ? Rekner med at løsningen ender med -ø-r-.

mulle

Gjest Odd Egil
Skrevet

Hei Mulle,

Bokstavene dine stemmer, og her er hva som står i Bokmålsordboken :

substantiv hankjønn, flertall, ubestemt form, unormert.

Ordnett (NRO) har derimot en forklaring som tyder på at løsningsordet er entall og kan skrives på 2 måter. Forskjellen er at de ender på h.h.v. -ER og -RE.

Skrevet

Hallo dere i sol og regn.Nå har jeg igjen fått bråstopp - denne gangen er det dette filosofiske begrepet og fremspringet.Har bokstavene -l-e-i-e- på f.begrepet og -r-k-e- på fremspringet.Er disse riktige.....please

mvh.Edy

Ps.mulle

knep er en .......du gjør for å unngå noe feks et tre.

Gjest mulle
Skrevet

Edy

Bokstavene dine er rikige. Begrepet finner du her på NKL. Og er blitt et sentralt begrep i filosofien. Bl.a. er det tatt en doktorgrad ved UiO nylig der begrepet er sentralt. (Dr. theol. Mjaaland ved det teol. fakultet), og dreier seg om "noe annet", eller noe som er "annerledes". Språklig kan kanskje ditt "alter ego" sette deg på sporet. Hvis du skriver inn løsningen på kvasir.no f.eks. vil du se det.

Fremspringet finner du også her på NKL. Sett inn bokstavene, og se hva du får.

mulle.

Gjest Denise
Skrevet

Fremspringet "mitt" måtte jeg til Ordnett for å finne. Ordet står ikke i NKL. Bokstavene dine stemmer ikke helt med mine heller, i alle fall ikke i den rekkefølgen. Jeg har _r_k___e_ .

Det filisofiske vil du også få bekreftet vha Ordnett.

Skrevet

Takk til Odd-Egil og Denise for kjempesnilt hjelp.Nå kan jeg gi meg henn til stekende sol og neste nummer(i Hjemmet...altså)

Fortsatt god sommer til dere alle.

mvh.Edy

• 3 uker senere...
Gjest Sigurd
Skrevet
  - skrev (På 26.6.2007 den 9.06):

Hei der ute!

Kan noen gi tips om "En slik er kunstig", "bilmodell" og "hoffdans"?

Takknemlig for svar.

Mvh Sigurd

Skrevet

Sigurd

Når det gjelder "en slik er kunstig" er det gitt gode hint tidligere. Les disse.

Bilmodellen finner du på SNL, men du kan knytte/kople modellen til ordet "hallik"- for å sette deg på ett mulig spor. Bilmerket er europeisk. Hoffdans: Da må du til Østen. Noe å komme videre på kanskje ??

om

Gjest Denise
Skrevet

Det er fint om du legger spørsmål om Mesterkryss 29 under eksisterende tråd for Mesterkryss 29. Det øker også sjansen for at du får svar på spørsmålene dine.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...